preloader-matrix

کوهستانی نویسنده علمدار

سعی کردم شاعرانه، آهنگین و لطیف‌ به واقعه عاشورا بپردازم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا کوهستانی نویسنده پروژه موسیقی نمایش “علمدار” درباره ایده نوشتن این نمایشنامه گفت: موسیقی نمایش “علمدار” در پی سه نمایشنامه تاریخی_مذهبی دیگر است که قبلاً نوشته‌ام ولی اینجا، هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ محتوایی فرم مستقلی دارد و نمایش در دل موسیقی جا می‌گیرد. در این پروژه موسیقی و نمایش بیش از آن سه نمایش دیگر با هم آمیختگی دارند. در واقع این اثر از پس آن سه نمایش متولد می‌شود ولی هویت مستقل خودش را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان موسیقی نمایش “علمدار” را یک پرفورمنس دانست، اظهار داشت: تعریفی که از پرفورمنس در ایران ارائه می‌شود متفاوت است. به نظرم اطلاق واژه موسیقی نمایش برای این اثر مناسب است. در این گونه آثار، علاوه بر فرم، محتوا نیز اهمیت ویژه ای دارد.

این نویسنده عنوان کرد: من سال‌های زیادی است که با آقای پارسایی کار می‌کنم و علیرغم سختی کار و گاهی اختلاف سلیقه، همیشه با همدیگر به تعامل رسیده‌ایم، به ویژه در پروژه علمدار، چون از قبل می‌دانستیم چه هدف‌گذاری ای داریم، بیشترین تفاهم را داشتیم.

کوهستانی با اشاره به اینکه آقای پارسایی در کارگردانی خود همیشه با نویسندهٔ اثر اهل گفتگو و‌ مشورت هستند تصریح کرد: اکثر روایتگران جزو گزینه‌های من هم بودند و برای من باعث افتخار است آن چیزی که نوشته شده توسط جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی و نمایش کشور روایت می‌ شود که یک به یک در عرصه فرهنگ و هنر سابقه درخشان دارند.

او در پاسخ به این سوال که چقدر در نوشتن متن از واقعه عاشورا تأثیر گرفتید، توضیح داد: طبیعتاً همهٔ ما در ایران تحت تاثیر فرهنگ عاشورا هستیم. من برای نوشتن متن معیارهایی داشتم که فراتر از زمان و‌ مکان بود و بیشتر جنبه تحلیلی و تفسیری موضوع برایم مهم بود. روایت عاشورا روایتی است که سال ها از بدو تولد و در گذر زمان شنیده ایم، خوانده ایم و با آن مأنوس شده ایم. در واقع چند نمایشنامه تاریخی_مذهبی خودم را با همین دیدگاه نوشته‌ام.

این نویسنده تأکید کرد: در روایت علمدار، سعی کردم با آشنایی زدایی و تغییر زاویه دید خودم به واقعهٔ عاشورا، متنی شاعرانه، آهنگین و لطیف‌ بنویسم.

کوهستانی بیان کرد: هنرمندان حرفه ای و کار بلدی به صورت افتخاری در مقام موزیسین، آهنگساز، رهبر ارکستر، کارگردان، راویان و طراحان در این پروژه حضور دارند که در کار خودشان از بهترین‌ها هستند، به همین خاطر انتظار می‌رود که از این مجموعه یک کار خوب ببینیم.

وی در پایان در خصوص برنامه‌های آتی و پیشنهاداتی که در زمینه نگارش فیلمنامه و نمایشنامه دارد خاطرنشان کرد: اگر توافق حاصل شود محتمل است که برای شبکه نمایش خانگی سریالی بنویسم. فکر می‌کنم آن پروژه پنج، شش ماه طول بکشد.