طبقات داخلی برج آزادی

در بالاترین سطح برج، گنبد زیبایی از میان فرم هشت ضلعی پشت بام بیرون زده که در حقیقت از طبقه سوم برج در ارتفاع ۴۶ متری شروع شده و تا بالای پشت بام تا ارتفاع ۲۵/۴۶ متری امتداد یافته است. این گنبد که با کاشی کاری بسیار زیبایی به رنگ فیروزه ای پوشانیده شده، به نوعی برگرفته از گنبدهای رک در معماری مقابر و امامزاده هاست؛ گنبد هایی همچون گنبد رادکان غربی در گرگان، گنبد رادکان شرقی در قوچان، گنبد قابوس در گلستان و گنبد مسجد خانقاه در فارس.

طبقه سوم برج در ارتفاع ۵/۳۹ متری از سطح میدان قرار گرفته است. اطراف این طبقه به شکل زیبایی با شکاف‌های مستطیل شکل و عمودی که برگرفته از بادگیرهای ایرانی است و همچنین پنجره های لانه زنبوری شکلی که جایگاه دیده با نها و نگهبانان را در ارگ ها و قلعه های قدیمی در ذهن تداعی می کند، طراحی شده است و امکان دید مناسبی از شهر به بیننده می دهد.

در بالای پنجره های شش ضلعی نمای برج، کاشی‌کاری‌هایی به رنگ فیروزه ای مشهود است که مقرنس های دوران اسلامی را یادآور می شود.

طبقه دوم برج در ارتفاع ۳۳ متری از سطح میدان قرار گرفته است. دیوار و سقف این طبقه از بتن مسلح سفید رنگ ساخته شده که برای نخستین بار در ایران در این برج به کار رفته است. این نمونه بتن در سالن های دیگری همچون پایگاه اطلاع رسانی و سالن تشریفات نیز مشهود است. از این طبقه، فضای داخلی گنبد رک با کاربندی های زیبای بتنی مزین شده که در مرکزیت آن، نورگیر زیبایی با طرح شمسه در سقف گنبد رک قرار گرفته و نور طبقات اول و دوم برج را تأمین می کند.

کاربندی های موجود در قسمت‌های مختلف مجموعه و به خصوص طبقات برج، بر گرفته از کاربندی های دوره اسلامی است که تجلی این هنر در عهد صفویه (قرن ۱۲ و ۱۳ هجری) متبلور شده است. در بناهایی همچون مسجد وکیل شیراز )قرن ۱۲ هجری) و گنبد سرای امین الدوله در کاشان (قرن ۱۳

هجری) نمونه های زیبایی از کاربندی مشهود است.

طبقه اول برج در ارتفاع ۲۳ متری از سطح میدان واقع است و پشت دیواره های شیبب‌دار آن، کاشی کاری­های پر طاووسی شکل نمای برج کار شده است.

طراحی فضاهای مختلف برج به نحوی است که هیچیک از فضاها محدود نیست و توسط روزنه و شکافی با بخش­هایی

از قسمت­های قبلی یا بعدی و حتی با آسمان و بیرون از برج ارتباط بصری پیدا می کند