فضای داخلی برج آزادی

سالن تشریفات


از این سالن که ۲۱۰ متر مربع مساحت دارد، جهت برگزاری مراسم تشریفات، جلسات مختلف، کنفرانس خبری و … استفاده می شود. از ویژگی های معماری آن می توان به سقف زیبا و استفاده از نقوش تیشه ای بر روی بتن سفید اشاره کرد که برای اولین بار در کشور در برج آزادی انجام شده است.

سالن ایران شناسی

نقشه و ماکتی از سرزمین پهناور ایران، طرح کلی این سالن را تشکیل می دهد که ۱۱۲۲ متر مربع مساحت دارد. گردشگران توسط ریلی در روی نقشه به حرکت در می آیند و با تماشای طرح‌های حجمی و تصاویر مختلفی از مراکز تاریخی، مذهبی، صنعتی و برخی از ویژگی های اقلیمی به صورت اجمالی با تنوع جغرافیایی و فرهنگی ایران آشنا می شوند. در قسمت شمالی ماکت، آ بنمایی با کاش یکاری و سنگ کاری بسیار زیبا نمادی از دریای خزر و در قسمت جنوبی، حوضچه هایی زیبا نشانگر خلیج فارس و بخشی از دریای عمان است.
۴ آکواریوم دیواری، انواع ماهی های تزئینی را به نمایش گذاشته اند. ۴ رده پروژکتور بزرگ به طور همزمان فیلم هایی از آثار فرهنگی هنری، صنایع دستی ایران و تصاویری از وقایع انقلاب اسلامی را نمایش می دهند که افزون بر زیبایی و جاذبه، اثری فوق العاده در امر اطلاع رسانی و آگاهی دهی بر بیننده دارند.

سالن سینمای کوچک

 

بنیاد فرهنگی هنری رودکی با بهره گیری از دانش مهندسان داخلی اقدام به افتتاح سالن سینمای سیمولیشن (شبیه سازی) کرد. این سالن با برخورداری از نرم افزارها و امکانات و تکنولوژی روز توانایی خلق فضای مجازی را هنگام دیدن فیلم برای تماشاگران دارد.
سینمای سیمولیشن ۵۱ صندلی دارد که هر یک از صندلی‌ها بر روی جک‌هایی تعبیه شده و افکت‌های حرکتی فیلم‌های کدگذاری شده در هنگام پخش توسط حسگرها به صند‌لی‌های مربوط هدایت می¬گردد و تماشاگر در هنگام دیدن فیلم‌ها تمامی حس صحنه را درک می‌کند و در فضای مجازی فیلم غوطه می‌خورد. این سالن سینما سال ۱۳۸۸ توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
این سالن نمایش با توجه به رشد فناوری و جذابی تهای جدید فیلم‌های خصوصی و ویدئویی و سینمای خانگی و سینماها که باعث جذب تماشاچیان بیشتر و انتقال مفاهیم متنوع شده است، تاسیس شد. سالن سیمولیشن که دارای امکانات اکشن و افکتیو بوده و جزء سال نهای پیشرفته به شمار می‌آید.
سالن طراحی شده در مجموعه آزادی دارای سه پرده نمایش به همراه افکت¬های تصویری است که به صندلی¬ها منتقل می¬گردد.
این سالن نمایش قرار است به نمایش مناظر طبیعی و زیبایی‌های ایران و معرفی فرهنگ و هنر و همچنین آداب و رسوم موجود در ایران بپردازد. سالن سیمولیشن در ضلع شرقی ورودی مجموعه آزادی و در مجاورت سالن ایرانشناسی قرار دارد. 

گذرگاه پیشینیان


این قسمت که ۱۷۰ متر مربع مساحت دارد، به عنوان راهروی ورودی مجموعه با فرم ویژه معماری، درهای عظیم الجثه سنگی و فضایی سؤال برانگیز و رمزآمیز، حس کنجکاوی بیننده را در ابتدای بازدید بر می انگیزد. این گذرگاه دارای ۴ ویترین بزرگ دیواری است که با فرم معماری خاص، بازدید کننده را به عمق زمان و ژرفای تاریخ رهسپار می سازد. در حال حاضر این ویترین ها مجموعه ای از اشیاء و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به نمایش در آمده و همچون مقدمه ای، بازدیدکنندگان را برای تماشای تالار کهن آماده می‌سازد.

موزه اصلی (تالار کهن)


تالار کهن با ۳۴۶ متر مربع مساحت در دهه اول انقلاب اسلامی پس از خروج آثار موزه ای آن فاقد اشیاء مناسب بود. از آنجایی که سازه برج آزادی، نماد معماری ایران اسلامی است، مدیریت برج آزادی را برآن داشت تا با تجهیز موزه به آثار متقارن، ضمن رفع نقص، زمینه تنوع بخشی به آثار عرضه شده را فراهم کند.
سپس بنیاد رودکی در راستای اهداف حمایتی و سیاست‌های تعیین شده و آشنایی مردم با معادن غنی ایران نمایشگاه زیورآلات بانوان دوران قاجار را از گنجینه کاخ موزه سعد آباد در این تالار برپا کرده است.

تالار آینه


این تالار که ۲۹۶ متر مربع مساحت (۲۶/۷ متر طول و ۱۱متر عرض) دارد، پس از تالار کهن قرار گرفته و در طرفین آن ۱۲غرفه تعبیه شده که با طرح های حجمی و نمایش تصاویر رنگی به طور هماهنگ، موضوعات و فعالیت‌هایی را که در کشور در زمینه های صنعتی، فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و … صورت پذیرفته را به نمایش در می آورد.

پایگاه دانستنی ها (راهروی فن آوری های معاصر)


در مقابل سالن نمایش، دو سالن قرینه مدور قرار گرفته که سقف آنها با تلفیقی از معماری سنتی و مدرن و طاق گنبدگونه با گوشه سازی های سنتی ایرانی- اسلامی طراحی و ساخته شده است که ۱۸۸ متر مربع مساحت دارد و شامل نگارخانه اقوام هم می شود. در انتهای این سالن، بازدیدکنندگان ضمن هدایت به سمت نگارخانه اقوام، با جاذبه هایی همچون ربات پیانیست، ربات پاسخگو و سیستم (Iteractive Vision System IVS) آشنا می¬شوند.

نگارخانه اقوام

 

 

این قسمت به شکل راهرویی نیم دایره مشتمل بر ۸ ویترین بزرگ بوده که صنایع دستی ایران و اشیای مردم‌شناسی درآنها به نمایش گذاشته شده است. این ویترین ها هرکدام نشانگر موقعیت و فعالیت در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، هنری و … است. موقعیت این سالن به نحوی است که بازدید کنندگان ضمن دیدار از غرفه ها به سمت پایگاه دانستنی ها و سالن نمایش هدایت می شوند.

نگارخانه بوستان

 

این نگارخانه با ۲۱۰ متر مربع مساحت، مجاور کتابخانه، سالنی وسیع با پاسیویی بسیار زیبا و چشم نواز قرار دارد که با وجود آب نمایی همراه با تلألؤ و انعکاس نور طبیعی، درخشندگی و جلوه ای خاص یافته و منظره دل انگیزی به وجود آورده است. معماری ویژه و نور پردازی این سالن موجب شده که از آن به عنوان فضایی بسیار مناسب جهت برگزاری نمایشگاه ها و ارائه آثار هنرمندان استفاده شود.

سالن اصلی


این سالن به طول ۵۰ و عرض ۲۴ متر در عمق ۱۵ متری از سطح زمین قرار گرفته و به پیشرفته ترین تکنولوژی لیزر و پرده آب مجهز است. طراحی و دکوراسیون سالن شامل “ترانسپارنت” تعبیه شده در قسمت تحتانی سکوهای نشستن است که در مجموع نمایانگر آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام است. نقاشی پشت شیشه به سبک مدرن از مرداب انزلی در سقف سالن تعبیه شده هم چشم انداز بدیعی به سالن بخشیده است.
این سالن می‌تواند به صورت چند منظوره مورد بهره برداری قرار گیرد به نحوی که قادر به اکران فیلم‌های سینمایی، اجرای نمایش، کنسرت موسیقی، برنامه ها و مسابقات تلویزیونی، همایش‌های مختلف، نمایش لیزر، نمایش مولتی ویژن و… است.
برنامه مولتی ویژن مرکب از نمایش صحنه ای، نمایش ویدئو، اسلاید، نور و صدا است. پخش فیلم با توجه به نوع برنامه می تواند بر روی سه پرده نمایش و یک پرده آب به طور همزمان انجام شود. همچنین ۴۶ تصویر اسلاید منعکس بر پرده های ۱۲ ستون به ارتفاع ۳ تا ۷ متر که به طور معلق و متحرک در اطراف سالن قرار گرفته اند، همگی یک سوژه واحد را به نمایش می گذارند. تمامی این امکانات، سالن نمایش آزادی را به یک سالن کم نظیر و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

بخش کتابخانه

 

هم اینک تعداد ۱۱۶۶۲ جلد کتابهای نفیس و مرجع در این کتابخانه وجود دارد که از ذخایر فرهنگی ارزشمند محسوب می‌شود.
کتاب‌های موجود در موضوعات و زمینه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی، اجتماعی و معماری اسلامی و به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه است.