preloader-matrix

اسماعیلی در نشست سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزارت فرهنگ پای کار رشد نرخ فرزندآوری است/آئین های دینی و محلی به عنوان سنگر فرهنگی در کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست سراسری مدیران ارشد این وزارتخانه با اشاره به اهمیت موضوع افزایش جمعیت گفت: وزارت فرهنگ پای کار رشد نرخ فرزندآوری است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دولت صبح امروز (یکشنبه) ۵ شهریور در محل سالن‌ رودکی تالار وحدت  با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد شهیدان باهنر و رجایی و ۷۲ تن از یارانشان با اشاره به مراسم پیاده‌روی اربعین این حرکت را یک حرکت تمدنی خواند و گفت : امروز میلیون‌ها دل عاشق از نقاط مختلف جهان راهی میقات عشق می‌شود و این نشان دهنده این امر است که امروز حضور در این میقات مرز نمی‌شناسد.

وی با اشاره به آغاز کار دولت در سال سوم به بررسی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته پرداخت و با اشاره به شرایط سختی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد افزود: دولت سیزدهم در نقطه‌ی سختی آغاز به کار کرد. زمانی که دولت آغاز به فعالیت کرد بزرگترین مسائلی که با آن مواجه بودیم مسئله کرونا بود. من در ابتدای آغاز به کار خودم اولویت اول خودم را این مسئله قرار دادم‌. 


وزیر فرهنگ با اشاره به بند تخصیص یک درصد درآمد شرکت‌های دولتی  و بانک ها ادامه داد: امروز طبق بند ه تبصره ۹ بانک ها و شرکت های دولتی موظفند که یک درصد از درآمد خود را به بخش های فرهنگی اختصاص دهند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به مسئولیت سنگینی که امروز بر عهده مسئولان در بخش های مختلف است تاکید کرد: ما امروز به امام راحل، خون شهدا و خانواده شهدا مدیون هستیم و در این زمینه مسئولیتی خطیر داریم.

اسماعیلی با ارائه آماری از تعداد افرادی که از برنامه های فرهنگی بهره مند شده‌اند گفت: ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی شرکت کردند که جای شکر دارد.

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبیین اولویت‌های  هشت گانه در این زمینه ادامه داد: ترویج مسجد محوری اولین خواسته ماست و خواهش می کنم در این زمینه دوهزار مسجد تبدیل به پایگاه فرهنگی و کانون فرهنگی هنری شود.

اسماعیلی در بحث تقویت نشاط اجتماعی گفت: وزارت فرهنگ برای‌ بعداز ماه صفر در چهارچوب‌ها  برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه دارد.

وی در ادامه به بحث  صیانت و اعتلای هویت دینی پرداخت و افزود: این موضوع بسیار مهم است، اجازه نمی‌دهیم دشمن در این زمینه پیروز شود. هیچ فعال فرهنگی که خلاف منافع ملی رفتاری داشته باشد اجازه کار ندارد. کسی که کشف حجاب کرده باشد اجازه فعالیت نخواهد نداشت.

اسماعیلی در شرح اهداف خود در سفرهای استانی گفت: در سفرهای استانی تلاش می کنم در آیین های شهرهای مختلف شرکت کنم، جمعه گذشته به استان هرمزگان سفر کردم و آنجا در آئین نوحه های نشسته شرکت کردم. ما به این آئین ها به عنوان سنگر فرهنگی نگاه می کنیم. بنابراین در مقابله با تهاجم فرهنگی مدیران فرهنگی باید شهر به شهر و روستا به روستا برای احیای این ظرفیت ها حضور پیدا کنند. نگاه دولت اینطور است که طبق سفر هفته گذشته به دورترین روستا ها در میناب می‌رویم تا این ظرفیت های فرهنگی را احیا کنیم.

اسماعیلی درباره راهبردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع افزایش نرخ جمعیت گفت: این وزارتخانه پای کار رشد نرخ فرزندآوری است. جمعیت یک مسئله نمادین نیست بلکه یک تهدید جدی است. امروز اکثر خانواده ها تک فرزند هستند.

وزیر فرهنگ با اشاره به مرجع صدور مجوزها در بخش صوت و تصویر فراگیر نیز گفت: قبل از اینکه ما دولت را آغاز کنیم بخش صدور مجوز در بخش های رسانه‌های صوتی و تصویری در حوزه فعالیت های وزارت فرهنگ نبود. ولی در دولت سیزدهم شعار ما ارتقای مرجعیت وزارت فرهنگ در بالاترین سطح مطرح است و آن را دنبال می‌کنیم.

وزیر فرهنگ با بیان سرفصل‌های الویت‌های هشت گانه در دوسال آینده تصریح کرد: ترویج مسجد محوری اولین خواسته ماست و ضروری دوستان در بخش های مختلف در این زمینه همکاری کنند. در این زمینه دوهزار مسجد باید تبدیل به پایگاه فرهنگی و کانون فرهنگی هنری شود. ترویج فرهنگ کار و پرهیز از فرهنگ تجمل.

وی با بیان بحث تقویت و حمایت از محصولات فرهنگی ادامه داد: بحث تقویت و حمایت از محصولات فرهنگی بسیار پراهمیت است و در این زمینه به مدیران بخش های مختلف توصیه های زیادی کردم. این موضوع که بیشتر هم خانم‌ها در آن فعال هستند یکی از سرفصل های مهم برای به شمار می آید.

اسماعیلی در ادامه به نهضت جهاد تبیین اشاره کرد و افزود: امروز  ما درگیر تروریسم رسانه‌‌ای هستیم. حضرت آقا از ابتدای کار این دولت بر بحث جهاد تبیین تاکید داشتند. دوستان باید این‌ موضوع را در شاخص‌های ارزیابی خود لحاظ کنند. ما باید نظام حمایتی خود در رسانه را مبتنی بر این شاخص‌ها در نظر بگیریم.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر در شورای هنر سند موسیقی در حال تصویب است در حالیکه ۹۲ درصد جوانان ما به موسیقی علاقه مند هستند و ما در این زمینه سند بالادستی نداریم.

وی با تقدیر از همکاری و همراهی کمیسیون فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: اوج این همکاری برنامه توسعه است.

وزیر فرهنگ با اشاره به بحث مردمی سازی فرهنگ و هنر و محرومیت زدایی گفت: این موضوعات از اولویت های ماست. در همین زمینه با وزارت نفت تفاهم نامه‌هایی برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی امضا کردیم.

وی با اشاره به جذب ۴۰۰ نیروی حزب اللهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این امر در بحث تحول پیگیری می‌شود و پیگیر این موضوع هستیم.

اسماعیلی با اشاره به حوزه معاونت قرآنی گفت: قرآن در طول برنامه ها و کارهای ماست. امروز بیش از هشت هزار مربی قرآن آموزش دیده اند. مردم با هر گرایشی معتقد به قرآن هستند و در همین زمینه باید اجتماعات بزرگ قرآنی را برگزار کنیم. رهبر انقلاب در روز اول ماه مبارک رمضان میزبان قاریان قرآنی هستند و به صورت تخصصی در این زمینه صحبت می کنند و این نشان از اهمیت این امر دارد.

وزیر فرهنگ با طرح بحث اقتدار فرهنگی در عرصه بین الملل ادامه داد: شاید بعد از وزارت امور خارجه وزارت فرهنگ بیشترین میزبانی میهمانان خارجی را داشته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت فرهنگ برای اصحاب رسانه گفت: صندوق هنر در این مدت به عدد ۱۰۰ هزار عضو رسیده و بیمه خبرنگاران به عدد دو برابری را نشان می‌دهد. توجه به امر مسکن از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ در این زمینه است.

وزیر فرهنگ با اشاره به بحث کمبود کاغذ گفت: کمبود کاغذ اتفاق مهمی بود که در ابتدای دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم. تولیدکنندگان داخلی می‌گفتند توان  تولیدیشان  بین پنج تا ده هزار تن است اما امسال این عدد به ۷۵ هزار تن رسیده است و این تحقق وعده خودکفایی در این امر است. امسال صد در صد کاغذ مورد نیاز آموزش پرورش از کاغذ ایرانی‌ است.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت بحث توجه به بازی‌های رایانه‌ای گفت: توقع ما در این زمینه بالاست، ما گفتیم لیگ یک میلیونی اما الان عددی که نشان می‌دهد یک میلیون و سیصد هزار را نشان می دهد. امروز طبق پیمایش‌ها ۳۴ میلیون بازیکن داریم که ۴ میلیون آنها بازیکن حرفه‌ای هستند که هفته‌ای بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند. اگر ما این بخش را رها کنیم دشمن ورود می‌کند.

وزیر فرهنگ با اشاره به تصویب مناطق ویژه فرهنگی در برنامه هفتم توسعه ادامه داد:  مناطق فرهنگی در مقابل مناطق ویژه اقتصادی بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه کتابخانه های عمومی نهضت کتابخانه سازی را انجام دادیم. بزگترین کتابخانه منطقه در اراک با ظرفیت هیجده هزار متر در حال آماده‌سازی ‌است. مهم نیست چه کسی این کار را شروع کرده و دست بوس کسانی هستیم که این امور را آغاز کردند. معتقدیم که پروژه ای آغاز نمی کنیم و پروژه های نیمه تمام را تکمیل می کنیم.

وزیر فرهنگ به پیشرفت مجتمع‌های فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: بیست فیلم در حوزه جبهه انقلاب ساخته شده که این عدد خوبی است.

اسماعیلی درباره ساخت سمفونی‌های مخصوص شهدا گفت: در تلاشیم سمفونی ویژه شهدای هر استان و سمفونی ویژه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی ساخته شود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: برای اولین بار طرح استاد شاگردی در شورای هنر مصوب شد و این طرح بسیار خوبی بود که تصویب و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در بحث اجرای عدالت فرهنگی هم موضوع نمایش فیلم‌ها در شهرستان ها امر مهم و ارزشمندی بود که در قالب طرح  سینما سیار  انجام شده و باز هم در حال پیگیری است.

اسماعیلی درباره نظارت پیشینی بر تبلیغات فضای مجازی اظهار کرد: در این زمینه راه اندازی کمیسیون فضای مجازی را به تصویب رساندیم که به بحث تنظیم‌گری قوی و گسترده در این حوزه پیگیری خواهد شد.

وزیر فرهنگ در پایان با اشاره به اهمیت موضوع شعر و خط فارسی ادامه داد: این تنها بخشی از سرفصل‌ها بود که ارائه شد. ستاد مهمی را هم برای پیشبرد محتوایی برنامه‌ها تشکیل دادیم. در این زمینه از تمام بخش‌ها می‌خواهم که در راستای موفقیت این ستاد همکاری کنند.