preloader-matrix

نوای استاد شجریان، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته

استاد محمد رضا شجریان پس از تحمل دوره طولانی بیماری عصر امروز (پنجشنبه) در بیمارستان جم تهران درگذشت.

رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران و هنرمند نامدار به خانواده و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان خصوصاً جامعه هنری کشور تصریح کرد: یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در متن پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی آمده است:

« انالله وانا الیه راجعون

درگذشت استاد آواز ایران و هنرمند نامدار محمدرضا شجریان، موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

این چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، با ذوق هنرمندانه و تلاش فراوان، میراث ارزشمند و پرجاذبه‌ای از خود به یادگار گذاشت.

یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان، خصوصاً جامعه هنری کشور تسلیت عرض می‌‏کنم و از خداوند بزرگ برای آن مرحوم، رحمت و غفران الهی و برای عموم بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.»

نوای استاد شجریان، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پی درگذشت محمدرضا شجریان در پیامی فقدان استاد آواز ایران را تسلیت گفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی بدین شرح است:

درگذشت ترنم ماندگار ایران استاد محمدرضا شجریان موجب تأثر و تأسف عمیق گردید.

شجریان نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم‌ نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گرانبهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت.

بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت.

نوای استاد، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته است. آثار او بازتاب حسرت‌ها و امیدها، نگرانی‌ها و دلبستگی‌ها و در یک کلام حال و هوای مردم خوب کشورمان بود.

اینجانب فقدان این هنرمند گرانمایه را به جامعه بزرگ هنری کشور، عموم علاقه مندان و بویژه به خانواده محترم استاد شجریان، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال رحمت واسعه و آرامش ابدی برای آن مرحوم و صبر و بردباری بازماندگان معزز را آرزومندم.

شجریان به اعجاز آواز، ناب ترین نیایش ها را سرود

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی فقدان استاد آواز ایران محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام سیدمجتبی حسینی آمده است:

هوالجمیل

زُهره سازی خوش نمی سازد مگر عودش بسوخت

می موید به تلخی و به زاری می گرید هر که در آیینه ی آوازش از خویش رمیده و در عشق آرمیده باشد. خنیاگر وطن، تن به خاک وطن و جان به جان جهان سپرد. کیمیاگری که به گوهر هنر، شریک دردها و درودهای روزگار خویش بود و به اعجاز آواز، ناب ترینِ نیایش ها را سرود و بی نقاب ترینِ انسان ها را ستود. اگر چه بالای آن سرو به سعی مرگ خم آورده است اما به حُسن خداداد خویش و به مهر ماندگار مردم، آن جانِ جویا جاودانه است و به صاحبدلی، صدایش نوشداری آشفتگی ها و سرگشتگی ها باقی خواهد ماند.

استاد “محمدرضا شجریان” متولدِ مردم بود و بدرقه ی او نه به لحن و لهجه ی “بدرود” که به آوای “درود” خواهد بود اما مگر می توان به بوی بهار و عطر گل و غیبت یار به حسرت نگریست و نخواند که

عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد