preloader-matrix

یادداشت مدیرعامل بنیاد رودکی در روزنامه جام جم

شب‌های روشن فرهنگ

یادداشت مدیرعامل بنیاد رودکی در شماره امروز روزنامه جام جم

سرزمین‌مان ایران، دریایی است از دردانه‌های فرهنگی؛ کهن رودی سرشار از تمدن ایرانی ـــ اسلامی مشرق زمین و بالنده در مناسبات میان فرهنگی و میان تمدنی. به پشتوانه چنین فرهنگی غنی است که سیاست‌های عمومی فرهنگ و هنری کشور بر پایه دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی بنا شده است.

خاصه آن‌که در دوره‌ای ویژه از توسعه روابط میان کشورمان و کشورهای همسایه و همسو هستیم و قطار توسعه روابط می‌تواند و باید بر ریلی مستحکم به نام فرهنگ بنا شود تا راه به سر منزل مقصود برساند. تعاملات ایران و روسیه بر همین اساس، استراتژیک و در حوزه فرهنگ راهبردی است. تعاملی که یکی از بسترهای ایجاد و توسعه آن در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و بنیاد فرهنگی هنری رودکی بوده است. بنیاد رودکی به‌عنوان یکی از بازوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارویژه‌ای راهبردی در حوزه هنر دارد. این مجموعه کلان ماموریت‌هایی از جمله در حوزه موسیقی و نمایش فاخر دارد و برای دستیابی به این مهم، منظومه‌ای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای توسعه هنر با رودیکردی ملی و بین‌المللی در اختیار دارد. از پردیس تالار وحدت و مجموعه فرهنگی برج آزادی تا ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران. با تکیه بر همین منظومه نیز تعاملات بین‌المللی بنیاد رودکی بنا شده است.در حوزه روسیه و بستر فرهنگ، بنیاد رودکی در سال‌های پیشین یکی از پرکارترین مجموعه‌های فرهنگی کشورمان بوده است. عقد تفاهم‌نامه مشترک میان بنیاد رودکی و کنسرواتور دولتی چایکوفسکی مسکو در زمینه توسعه ارتباطات فرهنگی با سرفصل‌هایی ازجمله برگزاری کنسرت‌های فاخر، یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی دوجانبه در سال‌های اخیر بوده است که در دل این تفاهم‌نامه نیز اجراهای ارکسترهای بنیاد رودکی در کشور روسیه تدارک دیده شد.
در سال ۲۰۱۸ و در هنگامه جام‌جهانی، روسیه میزبان ارکسترهای بنیاد رودکی بود تا هنر نوازندگان موسیقی ایرانی در این رویداد جهانی در سه شهر مسکو، سن پترزبورگ و کازان به معرض تماشا گذاشته شود؛ در کشوری که خود مهد موسیقی کلاسیک و ارکسترال است. در حافظه فرهنگی تعاملات دو کشور در سال‌های اخیر همچنان می‌توان به عقد تفاهم بنیاد رودکی و موسسه «روس کنسرت» در حاشیه هفته فرهنگی روسیه در ایران اشاره کرد؛ ظریف آن‌که هفته فرهنگی روسیه در ایران در آبان ۱۳۹۸ نیز به میزبانی یکی از مهم‌ترین اجزای منظومه بنیاد رودکی، تالار وحدت برگزار شد. با این پیشینه، بنیاد رودکی و ارکستر ملی ایران به‌عنوان یکی از اضلاع هفته فرهنگی ایران در روسیه به ایفای نقش پرداخت تا بحشی از آورده گنجینه فرهنگی کهن دیارمان باشد؛ نماینده موسیقی فاخر ایرانی. موسیقی زبانی جهانی است؛ زبانی مشترک که مرزهای جغرافیا در آن رنگ می‌بازد و چه راوی شایسته‌تر، فاخرتر از ارکستر ملی ایران برای روایت کهن فرهنگ ایران ما؛ چه نغمه‌ای دلنشین‌تر از موسیقی ایرانی و چه سازی، خوش آهنگ‌تر از ساز ایرانی. ارکستر ملی ایرانی در هفته فرهنگی ایران در روسیه در کنسرتی مشترک با ارکستر ملی جوانان روسیه با حضور جناب آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانم اولگا لیوبیموا، وزیر فرهنگ روسیه در مسکو روی صحنه رفت؛ اجرایی درخشان از موسیقی ایرانی که با استقبال پرشور هنرمندان و هنردوستان روسیه مواجه شد. حکایت البته، روایتی آشناست؛ مثلی که سال‌ها در دل مردمان سرزمین‌مان به بار نشسته که: «آنچه بر دل می‌آید و بر دل می‌نشیند». این آوردگاه فرهنگی البته ادامه دارد و در شبی دیگر ارکستر ملی ایران در روشن‌ترین شب‌های سن‌پترزبورگ مهمان هنردوستان این کشور خواهد بود. ارکستر ملی ایران در «شبی روشن» که فاصله‌های فرهنگی را به کمترین رسانده بود از دوستی نواخت و یادمان آورد این نصحیت رودکی، شاعر پارسی‌گوی را که هزار سال پیش سرود: «هیچ گنجی نیست از فرهنگ به/ تا توانی رو هوا زی گنج نه.»