preloader-matrix

برگزاری آنلاین «آئین سنتی شب یلدا» در تالار وحدت

آئین سنتی شب یلدا به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا برگزار شد.

این مراسم ۳۰ آذرماه مصادف با ۲۰ دسامبر در بخش‌های مختلف و جذاب فرهنگی و هنری شامل اجرای موسیقی سنتی و محلی، نقالی، تئاتر، حافظ خوانی و برنامه‌های متنوع دیگر به‌صورت مستقیم (ویدئو برخط) برای علاقه‌مندان و ایرانیان خارج از کشور و هم‌وطنان داخل کشور اجرا شد و مورد استقبال بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر از علاقه‌مندان قرار گرفت.

این برنامه با سخنرانی قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا آغاز شد.

در ادامه دکتر محمدمهدی احمدی رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در پیامی ضمن تبریک این شب به ایرانیان مقیم اسپانیا و اسپانیایی‌های علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن ایرانی به معرفی آداب و آئین‌های مربوط به این آئین سنتی ایرانی پرداخت

دکتر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و کارشناس برنامه‌های ادبی، مجری این مراسم بود.

سایر برنامه‌های اجراشده در این شب شامل اجرای موسیقی محلی (گروه موسیقی نواحی سازینه)، تئاتر (گروه همایش روحوضی)، موسیقی کلاسیک ایرانی (گروه بانوان وزیری به سرپرستی کیوان ساکت) و نقالی داستان بیژن و منیژه بود که به مدت ۹۰ دقیقه‌ هم‌وطنان، مخاطبان داخل کشور و خارج از کشور در اسپانیا، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و هم‌وطنان ساکن در سایر کشورها را به خود جلب کرد.

پخش صحبت‌های آقای قشقاوی و آقای دکتر احمدی با زیرنویس اسپانیایی و ترجمه‌ی آقای خواکین رودریگرز کارشناس ارشد رایزنی فرهنگی به زبان اسپانیایی بر غنای این برنامه افزود.

این برنامه با همکاری بنیاد رودکی برگزار و قطعات هنری آن از تالار وحدت  اجرا و پخش شد که مورد تقدیر رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا قرار گرفت.