preloader-matrix

بردیا کیارس: موسیقی نمایش «علمدار» نذری فرهنگی است

موسیقی نمایش «علمدار» نذری فرهنگی است و امیدوارم بازهم تکرار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از اتفاقات مورد توجه این روزها که شاید خلاء موسیقی طی ماه‌های اخیر را جبران کند، اجرای موسیقی نمایش «علمدار» است که به همت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی با تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی در سوگ و رثای حضرت ابوالفضل (ع) در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این رویداد با مشارکت موسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب(ع) به صورت آنلاین و با تعداد محدودی از تماشاگران روی صحنه می‌رود و عواید حاصل از آن از طریق این مجموعه صرف امور خیریه می‌شود.

موسیقی نمایش «علمدار» را محمدرضا کوهستانی نوشته و پوریا خادم آهنگسازی آن را به عهده داشته و بردیا کیارس رهبر ارکستر آن است. داریوش ارجمند، پرویز پرستویی، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان و هادی حجازی فر نیز بازیگرانی هستند که روایت این موسیقی نمایش را به عهده دارند.

بردیا کیارس موسیقی‌دان، نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر که طی سال‌های فعالیتش چندین ارکستر ازجمله ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرده و به عنوان نوازنده با افراد و گروه‌‌های مختلف همکاری داشته، درباره چند و چون حضورش در موسیقی نمایش «علمدار» با ایلنا گفتگو کرد.

درباره نحوه همکاری ارکستر سمفونیک تهران با پروژه «علمدار» توضیح دهید.

موسیقی نمایش علمدار به خاطر یک هدف مشترک و آن هم اهداف خیر خواهانه، تعداد زیادی از هنرمندان، نوازندگان، بازیگران و دیگر عوامل اجرایی همچون بنیاد فرهنگی هنری رودکی و  موسسه خیریه خادمین علی ابن ابی‌طالب (ع) را افتخاری و اعتقادی در کنار هم قرار داد تا اتفاق خوب و کم نظیری در عرصه فرهنگ و هنر رقم بخورد. همکاری و مشارکت ها به حداکثر برسد ،  بلیت ها به شیوه همت عالی و به هر اندازه که در توان دارند تهیه و به مناطق محروم کمک کنند.

به نظر می‌رسد فاصله تمرینات تا اجرا بسیار کم بوده و زمان کمی صرف این مرحله شده است. در همین راستا از نحوه تمرینات ارکستر سمفونیک تهران بگویید.

بله همینطور است اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ و پیش‌بینی‌های لازم و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی کمتر از یک ماه تمرینات فشرده مختلف با گروه های کوچکتر نوازندگان به صورت جداگانه  و به مرور به صورت جمعی انجام شد.

ارکستر موسیقی نمایش «علمدار»  پرجمعیت است و همین موضوع کار شما را دشوارتر می‌کند. آنطور که اعلام شده تعداد اعضای ارکستر ۷۲ نفر است.

بله ۷۲ نفر نوازنده و بیش از ۳۰ نفر خوانندگان گروه در کنار پوریا خادم در مقام آهنگساز با تمام توان کار می‌کنند و رضایت خاطر دارند.

آقای پوریا خادم آهنگساز موسیقی نمایش طی مصاحبه‌ای که با دیگر رسانه‌ها داشته گفته؛ آنچه که از ارکستر می‌شنوم عالی و راضی کننده است. بچه‌های ارکستر هم با تمام توان کار می‌کنند. خودتان نیز از این روند رضایت دارید؟

بله. به هرحال اعضای ارکستر خیلی مثبت و با انرژی در تمرینات حضور یافتند و برای ارائه بهتر اثر با همدلی به من و دیگر اعضا کمک کردند و پروژه را به سرانجام رساندند. جا دارد در همین گفتگو از تک تک اعضای ارکستر سمفونیک تهران بابت حضور و تلاش و همراهی‌شان در این روزهای بحران زده و پر خطر، تشکر کنم.

به طور کلی اینگونه به نظر می‌رسد که «علمدار» پروژه‌ای دلی است و اساس آن همیاری و همدلی تعداد زیادی از هنرمندان عرصه موسیقی و نمایش و سینماست. آیا واقعا همینطور است؟

واقعا همینطور است. افرادی که در موسیقی نمایش «علمدار» حضور یافته‌اند، افراد پیشکسوت، اساتید و بازیگران مطرح تاتر و سینما هستند و با این حال به صورت افتخاری به پروژه پیوستند  و با جان و دل همکاری کردند . این اتفاق شاید دلیل خوبی برای همدلی اعضای اثر به حساب آید. با این تفاسیر می‌توان گفت موسیقی نمایش «علمدار» نذری فرهنگی است و امیدوارم چنین اتفاقاتی باز هم تکرار شود و در آینده نیز شاهد چنین اتفاقاتی پسندیده باشیم. از طرفی آرزو می‌کنم اجرای موسیقی نمایش «علمدار» با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی آغازی باشد برای برگزاری دیگر برنامه ها و کنسرت‌ها.

یکی از مواردی که همیشه برای علاقمندان موسیقی و تئاتر مطرح بوده،‌ استفاده از عبارت «موسیقی نمایش» است. شما با این عنوان موافقید؟ و دیگر اینکه آیا می‌توان پروژه «علمدار» را اپرا یا «اوراتوریو» دانست؟

«علمدار» فرم خاص خودش را دارد. یعنی نه اپرا و نه سوئیت سمفونی یا گونه‌های دیگر است، لذا به نظرم استفاده از اصطلاح موسیقی نمایش درست است.

چرا «علمدار» را موسیقی نمایش می‌دانید؟

به این دلیل که موسیقی آن بر اساس متنی از پیش نوشته و ساخته شده است. در ادامه نیز بر اساس موسیقی، حرکات گروه نمایش پروژه طراحی شده است.

با توجه به افراد حاضر در پروژه «علمدار» به نظر می‌رسد مهره‌ها خوب انتخاب و چیده شده‌اند. یکی از ویژگی‌ها این است که اعضا از دو نسل انتخاب شده‌اند.

بله این موضوع بسیار جالب است و حتی می‌توان گفت یکی از بهترین اتفاق‌هایی که طی چهل سال گذشته رخ داده، اجرای موسیقی نمایش «علمدار» است. البته طی چند دهه گذشته کارهای زیادی درباره واقعه محرم و عاشورا انجام شده، اما بر اساس مشاهدات موجود، می توانم بگویم موسیقی نمایش «علمدار» در نوع خودش اولین اثری است که به روی صحنه می‌رود. واقعیت این است که من واژگانی چون اولین و دومین و بهترین و عباراتی از این دست را  به کار نمی‌برم، اما حال می‌گویم «علمدار» اثری متفاوت است که درباره آن فکر شده است. قاعدتا پشت هر کار خلاقرایده‌های از کارهای موفقی وجود دارد که بقیه آنها را در سال‌های قبل انجام داده‌اند. یعنی اینطور نیست که فردی به طور ناگهانی ایده‌ای را بیابد و بدون پیش زمینه‌های قبلی آن را با موفقیت به مرحله اجرا برساند و بگوید ایده من بکر است و فقط به ذهن من رسیده و من آن را به مرحله اجرا رسانده‌ام. می‌خواهم بگویم در این زمینه سیری تکاملی وجود دارد.

اگر بازهم آثاری مشابه و با حال و هوای «علمدار» به شما پیشنهاد شود بازهم در آنها حضورمی‌یابید؟

بله صد در صد. هر چه تولیداتمان بیشتر باشد به نسل‌های آینده خدمات بیشتر و بهتری ارائه خواهیم داد. متاسفانه کمی در این زمینه دستمان خالی است و این راه، مسیری است که هنرمندانی چون زنده‌یاد حسین دهلوی و استادانی چون احمد پژمان پیموده‌اند. شما توجه کنید که در این بخش می‌توانیم به صورت تک تک از استادان نام می‌بریم و این یعنی فقر. در حال حاضر اگر ارکسترهای ما بخواهند به اجرای موسیقی ملی ما بپردازند، واقعا دچار کمبود خوراک خواهند شد.

شخصا نظرتان درباره نحوه اجرای موسیقی نمایش «علمدار» که به صورت حضوری و آنلاین است، چیست؟

«علمدار» مرثیه‌ای است در وصف و رثای رشادت‌های  بزرگانی چون امام حسین (ع) و‌ حضرت عباس (ع) است و این واقعه تا کنون در تاریخ فرهنگ و هنر کشور به ندرت به شکل «علمدار» روایت شده است. کلا نظرم این است که موسیقی نمایش «علمدار» فرصت کم نظیری است و انتظار می رود از این ظرفیت بیشترین بهره برداری فرهنگی صورت بگیرد و البته هنوز این فرصت وجود دارد و امیداورم این اتفاق بیفتد.

در پایان از حسین پارسایی و همکارانش محمد رضا کوهستانی و علی براتی و همچنین جناب پرستویی و روایتگران هنرمند و پوریا اخواص خواننده خوب کشور و به ویژه جناب رسول خادم در موسسه خیریه و آقای افضلی ‌در بنیاد رودکی و همکارانشان صمیملنه سپاسگزارم.

انتهای پیام/