preloader-matrix

بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از نمایشگاه «نور هدی نور حسین (ع) است و بس»

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، از نمایشگاه عبدالحمید قدیریان دیدن کرد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، نگارخانه اصلی این مجموعه، این روزها علاوه بر میزبانی آثار نقاشی عبدالحمید قدیریان، میزبان بسیاری از علاقه‌مندان، هنرمندان و مسئولین فرهنگی نیز شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از جمله میهمانانی بود که با حضور در فرهنگسرای نیاوران از آثار نمایشگاه «نور هدی نور حسین (ع) است و بس» دیدن کرد.

 در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه ضمن گفتگو با عبدالحمید قدیریان و تقدیر از این نمایشگاه گفت: بازتاب معنویت و روحانیت از طریق زبان هنر، یکی از مؤثرترین گام‌هاست و اگر از این طریق راه ارتباط با نسل جوان را پیدا کنیم، شاهدجنبه‌های بسیار مثبتی خواهیم شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان دیدار از نمایشگاه در نشستی صمیمانه با ابوالفضل همراه، رئیس فرهنگسرای نیاوران، ضمن تقدیر از برپایی این نمایشگاه خواستار استمرار فعالیتهایی از این قبیل با محوریت جهاد تبیین شد.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید  بر انتقال مفاهیم و معنویت از طریق هنر گفت:  فرهنگسرای نیاوران به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و هنری، می تواند  با برنامه‌ریزی مناسب از ظرفیت های خود استفاده کرده و در حوزه فرهنگ و هنر جریان‌ساز باشد. بهترین راه ارتباط با جوان‌ها گفتگوست. باید با آنها صحبت کرد و پاسخگوی پرسش‌های آنها باشیم.

خسروپناه به عدم آگاهی جوانان از بسیاری موضوعات اشاره کرد و گفت :جوانان از بسیاری موضوعات بی‌خبر هستند و باید آگاه باشند. به عنوان مثال باید بدانند که جمهوری اسلامی تنها حکومتی است که مانع تخریب میراث فرهنگی هنری گذشتگان شده است. از زمان هخامنشی تا زمان انقلاب اسلامی، بسیاری از میراث‌های فرهنگی‌ توسط حکومت‌های  قبلی از بین برده شده‌اند.  ولی در انقلاب اسلامی این اتفاق نیفتاد و تمام میراث‌های حکومت قبلی از جمله کاخ گلستان و دیگر آثار همچنان باقی مانده‌اند و جمهوری اسلامی  مانع این حرکت شد.  تمام این آموزه‌ها باید در گفتگو با جوان‌ها صورت گیرد.

وی به مأموریت‌ها و ظرفیت‌های بالای مجموعه‌های فرهنگی از جمله فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد و گفت: یکی از کارکردهایی که این مجموعه می‌تواند در کنار فعالیت‌های هنری روزمره خود داشته باشد این است که میزبان کرسی‌های آزاد اندیشی جوانان باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علت گرایش جوانان به موسیقی‌های غربی از جمله راک، جاز و غیره را عدم آشنایی جوانان با سازهای اصیل ایرانی دانست  و عنوان کرد: اگر جوان ایرانی با ظرفیت بالای موسیقی ایرانی آشنا شود و ارزش و اصالت  دستگاه‌های سه‌گاه، چهارگاه و … را بداند، قطعا به سمت موسیقی اصیل ایرانی گرایش پیدا خواهد کرد.  و این از وظایف فرهنگسرای نیاوران است که با راه‌اندازی این کرسی‌های آزاد بتواند به جنبه‌های معنویت و روحانیت هنر بپردازد. فرهنگسرای نیاوران علاوه بر آشنا کردن جوان‌ها با سازهای ایرانی، موسیقی اقوام ایرانی، قوم لر، بلوچ و دیگر اقوام،  نمایش و تحلیل فیلم‌ها و …  می‌تواند پاتوقی برای گفتگوها، طرح پرسش و دریافت پاسخ باشد. در این گفتگوها همه جوانان با هر طرز فکری  حضور داشته باشند. خط قرمز و حد و مرزی در این حضورها نداشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ضمن تأکید کردن بر اینکه نگاه‌ها به تمام مسائل اخلاقی حتی حجاب نباید فقهی باشد، گفت: اگر دغدغه‌ها حکیمانه باشد و روح معنویت و روحانیت اسلام را نشان دهیم، جوانان حتی بد‌حجاب‌ و بی‌حجاب نیز جذب آن خواهند شد .

وی ادامه داد: با نگاهی حکیمانه‌تر بر مسائل می‌توانیم علت‌ها وحکمت‌ها را پیدا کنیم. با ریشه‌یابی و استفاده از ابعاد حکمت و علت‌یابی است که می‌توانیم علت بی‌حجابی و گرایش به مادی‌گرایی را بدانیم و درمان کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از راه‌های گرایش جوانان به مساجد را نیز همین راه گفتگو و ارتباط از طریق هنر دانست و گفت: اگر با جوان امروز و نسل‌های مختلف بیشتر گفتگو داشته باشیم و این فعالیت فکری و اندیشه‌ای با زبان هنر گره بخورد، وکارهای هنری از جمله خوشنویسی، سرود و نمایشگاه‌ها را در مساجد برگزار کنیم، از این طریق پای جوانان نیز به مسجد باز خواهد شد.